10 błędów, które sprawią, że twój escape room będzie klapą

Czy łamigłówki, rekwizyty i szyfry wystarczą, aby stworzyć udany escape room?

 

Weźmy przykład z samochodem. Mamy silnik, koła, skrzynię biegów, to jak zagadki, kody, rekwizyty w escape roomie. Jednak auto to coś więcej niż suma tych elementów. 

Dla kierowcy liczy się komfort, bezpieczeństwo, szybkość, ogólne wrażenie z jazdy. Z escape roomem jest podobnie. Dla graczy ważna jest całość doświadczenia, emocje, wyzwania, współpraca, zanurzenie się w historię. 

Jak połączyć zadania, żeby gra była spójna i logiczna, a przy tym wciągająca i emocjonująca?

Nie jest to proste, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynamy przygodę z escape roomem. Jest kilka elementów, na które trzeba uważać. Przygotowałam je w formie listy często popełnianych błędów


 

Oto 10 błędów, których należy unikać, jeśli chcemy stworzyć udany scenariusz edukacyjnego escape roomu.

 

1. Zacznij od początku

Może się wydawać, że najlepszym sposobem na stworzenie edukacyjnego escape roomu jest wymyślenie początku naszej rozgrywki. Wyobrażenie sobie, od jakiego zadania zaczniemy do niczego nam się nie przyda, jeśli nie mamy jasnej wizji końca. Udany scenariusz zaczyna się od odpowiedzi na dwa pytania: jaki jest cel edukacyjny oraz jaki jest cel rozgrywki. Jeśli cele się ze sobą pokrywają ₋ jesteś na dobrej drodze. Przykładowo chcemy, aby uczniowie po rozwiązaniu zagadek potrafili rozpoznawać drzewa po kształcie liści. Jest to nasz cel edukacyjny. Celem rozgrywki może być znalezienie klucza do skrzynki, w której ukryto zielnik.

2. Zachowaj swój pomysł dla siebie

Często wydaje mi się, że wpadłam na świetny pomysł. Od razu wyobrażam sobie jak go rozwijam i podoba mi się on jeszcze bardziej. Zaczynam być krytyczna, dopiero gdy zaczynam mówić o tym pomyśle innym. Dobrze jest opowiedzieć o swoim pomyśle jak największej liczbie osób. Jest duża szansa na to, że uzyskamy informacje, które zainspirują nas do zmiany lub rozwinięcia naszej pierwotnej idei. 

3. Trwaj przy swoim pomyśle za wszelką cenę

Łączy się to bezpośrednio z poprzednim punktem. Zdarza się, że zdążymy się już przywiązać do pomysłu, nad którym myślimy już od dłuższego czasu. Osoba, oceniająca nasz projekt z boku, jest w stanie dostrzec niedociągnięcia, których my nie widzimy. Przygotuj się na elastyczność. Może okazać się, że musisz zmienić główne założenia swojego planu. Zmiany są nieuniknione.

4. Daruj sobie fabułę

Nawet jeśli Twój scenariusz dotyczy przedmiotów ścisłych, to dobrze jest zacząć od ciekawej historii. Dzięki temu wprowadzimy uczniów w klimat i włączymy do gry emocje. W rezultacie będą zaciekawieni i bardziej zaangażowani.

5. Nie rysuj planu

Właściwie sporządzony plan powinien zawierać nasz cel i poszczególne etapy, które doprowadzą uczniów do osiągnięcia tego celu. Dobry plan to szkielet, który możemy wypełnić konkretnymi zadaniami. Załóżmy, że musimy zrezygnować z jakiegoś zadania. Wystarczy jedno spojrzenie na plan i wiemy jakiego typu zadania potrzebujemy w tym miejscu.

6. Monotonne zadania

Konstruowanie podobnych do siebie zadań to najprostsza droga, aby stracić zainteresowanie uczniów. Po pierwsze: dobrze jest przeplatać łatwiejsze zadania z trudniejszymi. Po drugie: jeśli mamy łącznie 10 zadań, to nie jest dobrym pomysłem, aby 7 z nich opierało się na odkodowaniu szyfru, nawet gdy użyjemy różnych metod szyfrowania. Po trzecie: fajny sposób na różnorodne zadania, to odwołanie się do różnych zmysłów (odsłuchanie nagrania, filmik, rozpoznanie przedmiotu za pomocą dotyku).

7. Brak spójności

Zadania powinny być uporządkowane są w logiczny ciąg. Przykładowo, chcemy, aby rozwiązaniem było odnalezienie konkretnej wyspy na oceanie. Możemy skonstruować zadania tak, aby w pierwszym uczniowie otrzymali liczby, w kolejnym oznaczenia kierunków dzięki czemu mają współrzędne, a w ostatnim mapę.

8. Rekwizyty? Po co?

Rekwizyty podnoszą atrakcyjność naszego escape roomu, dlatego nie należy z nich rezygnować. Przemyśl, jakie przedmioty pasują do Twojej fabuły i wprowadź je. Mogą stanowić część łamigłówki, a mogą być elementami, pod którymi ukryjesz swoje zadanie. To nie muszą być wymyślne, nietypowe przedmioty. Sprawdź swoje szafy, a na pewno coś znajdziesz.

9. Bądź spontaniczny. Jakoś to będzie…

Od samego początku warto być świadomym czynników, które mogą nas ograniczać. Najbardziej istotne są: ilość uczniów w klasie —  czy trzeba ją podzielić na grupy, oraz przestrzeń, jaką dysponujemy —  czy i w jaki sposób ją zmienić. Już na samym początku zastanów się nad problemami, jakie mogą się pojawić. Dzięki temu będziesz mógł im zapobiec.

10. Nie trać czasu na testowanie

Scenariusz jest gotowy, zagadki przygotowane. Jednak to nie koniec! Koniecznie poproś kogoś z rodziny, przyjaciół, aby zagrał w Twój edukacyjny escape room. Już podczas oglądania graczy w akcji, zobaczysz co się dobrze sprawdza, a co trzeba poprawić. Ja polecam, żeby nie zostawiać testów na sam koniec, a testować fragmenty gry już na etapie tworzenia.

Mam nadzieję, że te wskazówki pozwolą Ci oszczędzić czas i nerwy. Powodzenia w tworzeniu Twojego scenariusza escape roomu 🙂

Karolina

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *