Co zrobić, aby uczniowie zapamiętali treści z escape roomu?

Escape room może być nie tylko klasową zabawą, ale doświadczeniem, dzięki któremu Dzieci nabywają wiedzę i kompetencje. Jak zaprojektować pokój zagadek, żeby rzeczywiście tak było?

Escape room jest świetnym sposobem na zmianę nudnej lekcji w ciekawą, stymulującą zabawę. Zadaniem gry jest zaangażować uczniów, dać im możliwość rozwijania kompetencji miękkich, a także osiągnąć cel edukacyjny, którym może być np. powtórka materiału. Aby rzeczywiście tak się stało, nie można pominąć ważnego etapu, czyli czasu na refleksję, który powinien nastąpić po zakończonej grze. Dzięki temu escape room nie jest po prostu zabawą w klasie, ale doświadczeniem, z którego możemy wyciągnąć wiele wniosków.

Jakie korzyści daje nam refleksja po escape roomie?

Zbieranie informacji zwrotnych po grze i dyskusja najważniejszych kwestii z uczniami daje nam wiele możliwości. Jedną z nich jest uporządkowanie edukacyjnych treści, którymi były wypełnione zadania, np. budowa układu pokarmowego, czy powtórka z działań na potęgach. Tak naprawdę jest to dopiero pierwsza warstwa. Poświęcenie czasu na refleksję pozwala uczniom (i nauczycielowi!) zastanowić się nad tym, czego gra nas nauczyła, czego nauczyliśmy się od siebie nawzajem, czy potrafimy nazwać te obszary, w których nam dobrze szło, a co za tym idzie swoje silne strony, nad czym musimy popracować, jakie emocje towarzyszyły nam w czasie gry, jak przebiegała nasza praca w grupie, co nas motywowało do działania. Ponadto możemy się dowiedzieć, czy do wszystkich uczniów przemawia ta forma zastosowania gier w edukacji. Nie wszystkie dzieci mogą się odnajdywać w środowisku, w którym obecny jest silny duch rywalizacji, szczególnie jeśli wcześniej nie miały okazji zagrać w pokoju zagadek. Czas poświęcony na refleksję, może także pozwolić nam lepiej poznać naszych podopiecznych. Tak więc możliwości jest wiele, tylko jak się za to zabrać?

Sposoby na zbieranie feedbacku

Jeden ze sposobów pozyskiwania informacji zwrotnej, zaczyna się jeszcze przed rozpoczęciem gry. Możemy wtedy zadać uczniom następujące pytania:

  1. Jak oceniasz swoją znajomość tematu X (tu opisujemy zagadnienie, którego dotyczy escape room)? (Odpowiedź w skali od 1 do 5).
  2. W jakim stopniu interesuje Cię temat X? (Odpowiedź w skali od 1 do 5).
  3. Czy uważasz, że wiedza na temat X jest ważna/przydatna? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Po zakończeniu gry prosimy dzieci o ponowne udzielenie odpowiedzi na te same pytania. Dzięki temu uczniowie mogą sprawdzić, czy i w jaki sposób zmieniło się ich spojrzenie na dany temat.

Ponadto zbieranie feedbacku zaczyna się jeszcze w czasie trwania gry, gdy obserwujemy graczy podczas rozgrywki. Już wtedy jesteśmy w stanie wyciągnąć wnioski dotyczące samej gry, zadań, a także działań zespołu i jego członków. Jest to tzw. feedback ukryty. Warto notować te spostrzeżenia po to, by wprowadzić ulepszenia do gry, a także po to, by sprawdzić, w jakim stopniu pokrywają się one ze spostrzeżeniami uczniów i porozmawiać z nimi o tym.

Po zakończeniu gry, dzieci zazwyczaj jeszcze przez chwilę są dość mocno rozemocjonowane. Same chcą się dzielić swoimi przeżyciami, rozmawiają między sobą o tym, co się działo. Warto dać im do tego przestrzeń. Udział w escape roomie jest intensywnym doświadczeniem. Rozwiązywanie łamigłówek wymaga od uczniów dużego zaangażowania, przez co bywa wyczerpujące. Do tego gra zazwyczaj wzbudza silne emocje. Dlatego czas na refleksję jest tak ważny. Pozwala nazwać i uporządkować to, co się właśnie zadziało, porównać doświadczenia, uczyć się od siebie nawzajem, wyciągnąć wnioski.

Kiedy gracze już nieco ochłoną, możemy poprosić ich  o wypełnienie ankiety w formie papierowej lub elektronicznej np. google forms. Innym sposobem jest rozwieszenie w klasie dużych kartek z pytaniami, a uczniowie je uzupełniają. Możemy poprosić dzieci, aby samodzielnie zastanowiły się nad odpowiedziami, mogą też dyskutować w grupach, w których wcześniej pracowali.

Przykładowe pytania, które  możemy zadać po zakończeniu gry:

  1. Jak bawiłeś/-aś się w czasie gry? (Odpowiedź w skali od 1 do 5).
  2. Oceń poziom trudności gry. (Odpowiedź w skali od 1 do 5).
  3. Czy reguły gry były dla Ciebie jasne? (Odpowiedź w skali od 1 do 5).
  4. Co zmieniłbyś/zmieniłabyś w grze? Co byś dodał(-a) lub odjął(-ęła)?
  5. Co Ci się najbardziej podobało?
  6. Co Ci się najmniej podobało?
  7. Co zapamiętasz z gry?
  8. Czego gracze mogą się nauczyć, grając w tę grę?
  9. Jak wykorzystasz w praktyce umiejętności zdobyte podczas gry?

Pytania dotyczące pracy w grupie:

  1. Jak oceniasz pracę swojej grupy? (Odpowiedź w skali od 1 do 5).
  2. Opisz, jak przebiegała praca Twojej grupy.
  3. Opisz swoje zadania w zespole, np. koordynowanie działań, dostarczanie pomysłów, upewnianie się, że każdy jest wysłuchany, dbanie o dobrą atmosferę itd.
  4. Co zrobiłbyś/zrobiłabyś inaczej następnym razem?

Odpowiedzi na najważniejsze dla nas pytania omawiamy wspólnie, na forum klasy. Kluczowe pytania będą inne dla każdej klasy i każdej gry, w zależności od tematyki escape roomu, celu edukacyjnego, kompetencji, które chcieliśmy ćwiczyć poprzez grę.

Dodatkowo przygotowałam przykładową ankietę, będącą punktem wyjścia do refleksji po grze. Formularz można dowolnie edytować i dostosowywać do swoich potrzeb. Kliknij i przejdź do ankiety.

Karolina

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *