Dlaczego dobrze bawimy się w escape roomach? 8 kluczowych powodów

Escape room jest metodą, która znakomicie angażuje i zachęca uczniów do działania. Dlaczego jest taki skuteczny?

Escape room na lekcji potrafi zdziałać cuda. Nawet nudny temat ubrany w tę formę staje się dla uczniów atrakcyjny. Mało kto będzie pałał chęcią do wymienienia er i okresów w dziejach Ziemi, chyba że dzięki temu rozszyfruje kod do zamykającej skrzynkę kłódki.

Escape room jest metodą, która znakomicie angażuje i zachęca uczniów do działania. Dlaczego jest taki skuteczny? Co takiego jest w escape roomach, że dają tyle frajdy?

Profesor Scott Nicholson, specjalizujący się projektowaniem i rozwojem gier na Wilfrid Laurier University, Brantford, Ontario rozłożył ten temat na czynniki pierwsze. Lektura tego artykułu pozwala poznać najbardziej nagradzające i cieszące graczy doświadczenia. Możesz ulepszyć scenariusz swojego escape roomu, dbając o to, by te elementy się w nim znalazły.

Autor definiuje 8 różnych elementów, które sprawiają, że gracze dobrze bawią się w escape roomach. Jednocześnie podkreśla, że dobra zabawa to odczucie subiektywne i dla różnych typów graczy może oznaczać co innego.

  1. Odkrywanie przestrzeni. Pokój zagadek jest nieodkrytym terytorium, pełnym ukrytych przedmiotów i sekretów. Nie dostarczamy graczom wszystkiego na raz, pozwalamy im odkrywać przestrzeń.
  2. Fabuła. Zagadkom towarzyszy historia, której gracze nie jest biernymi odbiorcami, ale na którą mogą mieć wpływ poprzez podejmowanie akcji. Gracze są częścią opowieści, mogą wczuwać się w rolę. Nie wszyscy są fanami takiego podejścia, dlatego warto zostawić graczom wybór czy chcą się angażować w fabułę.
  3. Pozbawienie się kontroli. Gracze, dając zamknąć się w pokoju, oddają kontrolę na rzecz konwencji escape roomu. To ich działania mają spowodować odzyskanie władzy, której uprzednio dobrowolnie się pozbawili. Poprzez zakończenie, które wymyślił projektant, gracze odzyskują kontrolę i mogą ponadto pokonać kolejne trudności określone w celu gry. Pewnie też częściowo dlatego nie lubimy uczucia, które nam towarzyszy, gdy nie uda nam się wyjść z pokoju. Nie tylko nie wykonaliśmy celu, ale przede wszystkim nie odzyskaliśmy władzy samodzielnie.
  4. Świat fantazji. Gra jest ucieczką od rzeczywistości do wymyślonego świata, w którym obowiązują inne reguły i prawa. Możemy nadawać przedmiotom, osobom specjalne możliwości, cechy, dzięki którym gracze wejdą w swoje role i stawią czoła wyzwaniom w wymyślonym świecie.
  5. Wykorzystanie zmysłów. Zagadki powinny odwoływać się do różnych zmysłów, nie opierać się tylko na kartce papieru i ołówku. Łamigłówki mogą wykorzystywać dotyk, słuch, różnego rodzaju światło. Wymyślając zadanie, warto zadać sobie pytanie, w jaki sposób możemy zastosować dodatkowe zmysły.
  6. Wyzwania: gra jako tor przeszkód. Ludzie lubią zrobić coś, czego nie mogą doświadczyć w domu, np. coś, co znają z filmów. Wiele escape roomów wykorzystuje fizyczne aktywności: tory przeszkód z laserów, tunele. Są gracze, którzy nie lubią takich atrakcji, mogą wtedy obserwować, jak inni mają okazję się wykazać. Zadania powinny być na tyle różnorodne, aby każdy mógł znaleźć coś dla siebie.
  7. Dowiadywanie się czegoś nowego o sobie. Dzieje się to zwłaszcza wtedy, gdy mamy do czynienia z łamigłówką, z którą się wcześniej nie zetknęliśmy. Możemy się wtedy dowiedzieć czegoś na swój temat, np. że jesteśmy spostrzegawczy. Nawet jeśli nie uda nam się rozwiązać zadania za pierwszym razem, otrzymujemy feedback i próbujemy dalej. Dzięki temu uczymy się na błędach.
  8. Współdziałanie w grupie. Graczy łączy wspólny cel, wspierają się w pokonywaniu kolejnych zadań. W escape roomie mamy różnorodne wyzwania, w każdym z nich inny gracz może być bohaterem, w niektórych cała grupa musi ze sobą współpracować.

Jak przełożyć wiedzę z artykułu na praktykę w procesie tworzenia escape roomów?

Profesor Nicholson zaleca, aby twórcy traktowali te elementy jak checklistę, według której będą projektować pokoje zagadek. Jak widać, rozliczne czynniki sprawiają, że ludzie dobrze bawią się w escape roomach. Dzięki zastosowaniu tych wytycznych możemy upewnić się, że odwołujemy się do upodobań różnych typów graczy.

 

Nicholson, S. (2020). Why are Escape Rooms Fun? Using the Eight Types of Fun to Improve Escape Room Design.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *