Przełam brak zaangażowania i zachęć swoich uczniów do pracy na lekcji

Co jeśli mógłbyś sprawić, aby Twoi uczniowie byli aktywni i pełni zapału?

Wyobraź sobie lekcje, która jest przyjemnością. Przyjemnością dla Ciebie i Twoich uczniów. Wszyscy są zainteresowani i proszą o więcej zadań. Chcą więcej nauki!

Codzienność jednak często wali nas obuchem po głowie . Na szczęście istnieje sposób na uniknięcie tych obrażeń. Międzynarodowe korporacje i świat biznesu z powodzeniem stosują go od ponad 10 lat. To gamifikacja.

Tylko korporacje to nie szkoły. Masz prawo tak pomyśleć, pełna zgoda. W końcu nie ma tam ławek, klasówek i 45-minutowych lekcji.

Za to jest ośmiogodzinny dzień pracy od poniedziałku do piątku i pracownicy, którzy muszą dostarczać wyniki. Pracownicy, którzy cierpią na brak motywacji, są zmęczeni, zawaleni i robotą, albo po prostu im się nie chce. Widzisz analogię? Z uczniami w szkole jest podobnie. I co na to gamifikacja?

Gamifikacja definicja i przykłady

Żeby ustalić jak gamifikacja radzi sobie z trudnymi przypadkami słabo zaangażowanych uczniów, czy pracowników, musimy dowiedzieć się czym ona jest.

Gamifikacja polega na stosowaniu narzędzi typowych dla gier poza grami. Jakie to narzędzia? Być może sam z nich codziennie korzystasz. Jeśli tankujesz na stacjach benzynowych, możesz zbierać punkty. Dzięki temu jest bardziej prawdopodobne, że dalej będziesz tankować na tej samej stacji. Następuje budowanie lojalności wobec marki.

Jeśli biegasz i  używasz aplikacji Endomondo, możesz widzieć swoje osiągnięcia, zdobywasz odznaki, cele. Sama korzystam z aplikacji, która mierzy czas intensywnego wysiłku w tygodniu. Ostatnio zachorowałam zamiast zrealizować tygodniowy cel, musiałam odpuścić. Na ekranie aplikacji widziałam, że pasek postępu zatrzymał się w połowie. Od razu pomyślałam, że w przyszłym tygodniu muszę ćwiczyć więcej żeby to nadrobić. Pomyśl, czy Ty na co dzień korzystasz ze zgamifikowanych usług. One po prostu działają.

Nauka o gamifikacji

Wiemy, że gamifikacja działa w biznesie. Czy tak dobrze radzi sobie też w edukacji?
Zbadali to eksperci ze Smithsonian Science Center. Naukowcy przeprowadzili eksperyment, w którym mierzono poziom zaangażowania, podczas różnych aktywności, wykonywanych przez grupę uczniów w czasie całego dnia. Aktywności związane z grami zwiększyły produktywność i zostały najlepiej odebrane przez grupę. Eksperci  wskazują, że gamifikacja wspiera rozwój poznawczy. Tu duża rolę odgrywają tzw. Brain games. Gry te polegają na rozwiązywaniu zróżnicowanych problemów stawianych przed graczem. Co ważne gry wspierają rozwój umiejętności miękkich, takich jak praca w grupie i radzenie sobie z porażką.

Potencjał gamifikacji wykorzystuje także szkolnictwo. Najbardziej znanym przykładem jest nowojorska szkoła Quest to Learn, która kształci swoich uczniów w modelu w całości opartym na grze. W praktyce wygląda to tak: uczniowie na kursie biologii wcielają się w pracowników fikcyjnej korporacji technologicznej. Ich zadaniem jest sklonowanie dinozaurów i stworzenie dla nich stabilnego ekosystemu. Wykonując te zadania, pogłębiają wiedzę na temat genetyki, biologii i ekologii.

Przykłady mamy także na naszym podwórku, a mianowicie na wydziale biologii Uniwersytetu Gdańskiego. Zgamifikowane zajęcia dla studentów prowadzi dr Wojciech Glac, doświadczony na polu gamifikacji pedagog, finalista konkursu Popularyzator Nauki 2019.

Gamifikacja w moim życiu

Na początku nie byłam do niej przekonana. Myślałam, że to kolejne modne słowo, za którym nie stoją żadne rezultaty, a nawet jeśli takie się pojawiają, to na pewno są okupione wielkim wysiłkiem. Wmawiałam sobie: nie będziesz wiedziała jak się za to zabrać, a tak w ogóle i tak nie masz na to czasu. Od tamtej pory przeprowadziłam mnóstwo zgamifikowanych warsztatów, tworzyłam i współtworzyłam zgamifikowane scenariusze i edukacyjne escape roomy. I wiem na pewno, że bardzo się mylilam nie doceniając gamifikacji.

Chcę ten proces pokazać na blogu. Ten blog jest dla Ciebie, jeśli chcesz:

  • przełamać rutynę
  • zacząć gamifikować mimo, że nie masz żadnego doświadczenia
  • szybko i bez wysiłku generować pomysły
  • w jedno popołudnie wymyślić jak wprowadzić elementy gry do swoich zajęć 
  • poznać konkretne narzędzia
  • dowiedzieć się czego trzeba bezwzględnie unikać w gamifikacji.

Zajrzyj też na mój na moją stronę na Facebooku. Tam na bieżąco będę wrzucać informacje o nowych wpisach.

Karolina 

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *