Może masz w szufladzie kilka pomysłów na historie, które mają zachwycić Twoich uczniów? Wykorzystaj je do stworzenia pokoju zagadek.
Fakty są takie, że wirtualny escape room jest świetnym sposobem na lekcję online. Doskonale sprawdza się jako forma podsumowania działu. Angażuje uczniów i podoba się im. Wymyślenie wirtualnego escape roomu nie wymaga dużego nakładu pracy. O ile wiemy jak się za to zabrać.
Flow na lekcji
Grając w grę, często doświadczamy tzw. flow, stanu, w którym jesteśmy tak skupieni na grze, że zapominamy o rzeczywistości. Fikcyjny świat staje się najważniejszy, liczy się tylko zadanie, które mamy do wykonania. Na osiągnięcie flow ma wpływ historia, w której jest osadzona gra. Musi być ciekawa, wciągająca i cały czas spójna.
Fabuła gry nie jest jak książka, której czytelnik biernie przygląda się rozwojowi wydarzeń. W pokojach zagadek, także tych wirtualnych, gracz może mieć wpływ na rozwój fabuły poprzez swoje działania i wybory.
Jak napisać wciągającą fabułę?
- Porozmawiaj ze swoimi uczniami. Pamiętaj, że to dla nich tworzysz fabułę. Zapytaj, co ich ostatnio fascynuje, jakie książki i artykuły czytali, co oglądali na YouTube, jakie filmy ich zainteresowały.
2. Nie wymyślaj koła na nowo. Sięgaj po znane i sprawdzone motywy z literatury i filmów. To może być punkt zaczepienia, początek, od którego zaczniesz rozwijać swoją opowieść.
Przykładowe motywy:
- podróż w nieznane,
- wyprawa mająca na celu odzyskanie czegoś cennego (albo wyprawa po kogoś),
- walka z nieprzyjacielem, bitwa,
- motyw kryminalny, śledztwo,
- motyw szpiegowski,
- misja naukowa, odkrywcza,
- wynalazki,
- magia, nadnaturalne zdolności.
3. Zacznij od zakończenia. Co się musi stać, żeby gracz odniósł zwycięstwo? Jaka jest główna misja. Cel gry musi mieć znaczenie dla odbiorców, musi być ważny.
4. Stwórz wyrazistego bohatera. Niech ma konkretne wady i zalety. Musi dać się lubić. Jeśli chcesz, możesz napisać jego historię, dzięki czemu gracze poznają jego motywację i będą mogli się z nim identyfikować.
5. Przeczytaj na głos, to co napisałaś(-eś). Wychwyć błędy. Nie bój się zmieniać i wykreślać. Pamiętaj, że fabuła ma się przede wszystkim podobać uczniom.