Dlaczego gamifikacja jest skuteczna?
Bo wzbudza emocje.
Wie to każdy kto, grał w chińczyka i z napięciem obserwował wynik kolejnego rzutu kostką. Napięcie, odczuwane podczas gry w chińczyka jest jak spacer w parku w porównaniu z sytuacją, kiedy grasz w Eurobiznes i Twój przeciwnik właśnie podebrał Ci hotel. To dopiero emocje! W dobrej grze nie ma miejsca na nudę. Twoja gra może wzbudzać podekscytowanie,niepewność, irytację, ale jeśli reakcją graczy jest obojętność, to wiedz, że coś poszło nie tak.
Dlaczego emocje są ważne w kontekście edukacji?
Odpowiedź na to pytanie dostarcza neurobiologia. Za emocje i pamięć odpowiadają dobrze ze sobą skomunikowanie, bo sąsiadujące struktury mózgu. Za pamięć odpowiada hipokamp, za emocje ciało migdałowate. Każdy pamięta swój na prezent na pierwszą komunię, ale czy jesteś w stanie bez namysłu powiedzieć, co dostałeś na gwiazdkę 5 lat temu? Lepiej zapamiętujemy, kiedy w grę wchodzą emocje − to fakt. Pamiętamy wiedzę, którą przekazali nam nauczyciele, którzy mieli pasję, potrafili nas rozśmieszyć, zaciekawić jakąś historią. Ciekawa jestem czy pamiętacie informacje z opasłych podręczników, które wkuwaliście nocą na 3 dni przed egzaminem.
Dziś pokażę Wam narzędzie, które pozwoli wzbudzić pozytywne emocje, a co za tym idzie zmotywować uczniów do działania.
Są to odznaki.
W gamifikacji odznaki pełnią zupełnie inną funkcję niż tradycyjne oceny w szkole. Te drugie są często przyczyną stresu, obawy przed porównaniem z innymi uczniami w klasie. Celem odznak jest zbudowanie motywacji, pozytywnych emocji, docenienie różnych talentów i umiejętności.
Za co możemy dawać odznaki?
Przykładów może być wiele: za najbardziej aktywną pracę na lekcji, za starannie prowadzony zeszyt, za kreatywną wypowiedź, za pracę w grupie, pomoc koledze, koleżance, za poprawioną ocenę. Wszystko zależy od tego, jacy są Wasi uczniowie. Możemy nagradzać nie tylko wyniki w nauce, ale też inne kompetencje, jak współpraca, uważność, pomysłowość. Ważne jest to, żeby odznaki były różnorodne. Wtedy każde dziecko ma szansę na docenienie.
A co z zazdrością?
Możecie obawiać się, że odznaki wzbudzą w dzieciach zazdrość o to, że ktoś je zdobył. Jest bardzo prosty sposób, aby zapobiec temu zjawisku. Wystarczy, że odznaka będzie przechodnia. Wtedy każdego dnia uczniowie mogą pracować na to, żeby ją zdobyć. Od Was zależy czy zrobicie odznaki, które będą obowiązywały przez 1 dzień, czy 1 tydzień. Możecie też wprowadzić jakąś super odznakę przyznawaną raz w miesiącu.
Nie muszą być to jakieś fizycznie istniejące nagrody. Możecie użyć naklejek, pieczątek, karteczek na tablicy. Najfajniejsze jest to, że często gamifikacja jest nagrodą samą w sobie. To, że dzieci mają w inny, nieszablonowy sposób prowadzoną lekcję sprawia, że są zaciekawione i zmotywowane do działania. Do tego, jeśli mogą zdobyć odznakę jest to dla nich dodatkowy plus.
Spróbujcie wdrożyć to sami, testujcie, dokonujcie zmian. Efektem będzie system odznak, który zmotywuje Waszych uczniów do działania.